Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Er moet een organisatie komen die onafhankelijk 'ALLE ARTIESTEN / SONGWRITERS' registreert. Dit om (hopelijk) aan te tonen dat er een heleboel artiesten zijn die geen BUMA lid zijn en dat blijkt dat BUMA dus maar voor een klein deel van de artiesten/songwriters spreekt.

52 (edited by raoul 2009-10-08 07:21:49)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Squadra Smackos wrote:

Compono was zeker een prototype buma-bot speciaal ingezet voor forums & blogs big_smile

ik gok dat het die bevende pruillip aan het eind van het GS filmpje is:
http://www.geenstijl.tv/2009/10/rutger_ … jeenk.html

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

stond nog een goed artikel over oude vs nieuwe businessmodellen in wired magazine uk, volgens mij die van april of mei, ff koeken of ik die nog ergens heb

Non linear elements avoid the void of your voice

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Ik zie het al gebeuren dat die knakkers mij geld gaan vragen voor mijn eigen promo video's op mijn eigen blog.

i don't need the gear, the gear needs me 
http://www.mono-poly.nl/

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

mono-poly wrote:

Ik zie het al gebeuren dat die knakkers mij geld gaan vragen voor mijn eigen promo video's op mijn eigen blog.

als je bent ingeschreven kun je dat zeker verwachten, zo niet kunnen ze dat wel doen, maar kunnen ze je nix maken...

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Ik ben uiteraard niet ingeschreven.
Maar ik zie ze er best voor aan om poen te gaan vragen.

i don't need the gear, the gear needs me 
http://www.mono-poly.nl/

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

mono-poly wrote:

Ik ben uiteraard niet ingeschreven.
Maar ik zie ze er best voor aan om poen te gaan vragen.

Ze schrijven ook boetes uit terwijl alleen de overheid dat eigenlijk mag doen.
Het is toch ook een bedrijf = geld verdienen. Ook al beweren ze dat ze geen winstoogmerk hebben. Dan vraag je je toch gelijk af, waarom dan beleggen? Vragen, vragen, vragen......

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

S.T.E.N.T.E.C. wrote:
mono-poly wrote:

Ik ben uiteraard niet ingeschreven.
Maar ik zie ze er best voor aan om poen te gaan vragen.

Ze schrijven ook boetes uit terwijl alleen de overheid dat eigenlijk mag doen.
Het is toch ook een bedrijf = geld verdienen. Ook al beweren ze dat ze geen winstoogmerk hebben. Dan vraag je je toch gelijk af, waarom dan beleggen? Vragen, vragen, vragen......

ik ben bang dat compono zich hier niet meer laat zien om ze te beantwoorden na een laffe eenzijdige post...

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

http://www.uitzendbureau.nl/vacature/34 … -amsterdam

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

het idee achter een organisatie als buma/stemra is op zich prima. maar als men zich op deze wereldvreemde manier gaat gedragen, moet er tegenactie komen. want dit zijn gewoon idiote ideeen, die ook slecht zijn voor alle aangeslotenen bij buma/stemra.

wat een goeie manier zou zijn, is om dit intern te doen. er zijn ledenvergaderingen, etc. waar je wel degelijk zelf je mening kan laten horen. en als er genoeg leden zijn die hier tegen zijn, zal het toch worden afgeblazen. Van gemekker van buitenaf zal zo'n organisatie zich niks aantrekken, maar het is een club met een bestuur etc die wel degelijk gewoon worden gekozen..

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Snel lid worden en naar een ledenvergadering gaan dus =]

Non linear elements avoid the void of your voice

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

het idee achter een organisatie als buma/stemra is op zich prima. maar als men zich op deze wereldvreemde manier gaat gedragen, moet er tegenactie komen. want dit zijn gewoon idiote ideeen, die ook slecht zijn voor alle aangeslotenen bij buma/stemra.

wat een goeie manier zou zijn, is om dit intern te doen. er zijn ledenvergaderingen, etc. waar je wel degelijk zelf je mening kan laten horen. en als er genoeg leden zijn die hier tegen zijn, zal het toch worden afgeblazen. Van gemekker van buitenaf zal zo'n organisatie zich niks aantrekken, maar het is een club met een bestuur etc die wel degelijk gewoon worden gekozen..

ik denk op zich dat het ook goed is dat ze er op gewezen worden dat zij niet voor 'de muzikant' of 'de componist' staan, maar alleen voor de 'aangesloten' muzikanten en componisten.
het mag duidelijk zijn dat ik mij met het oog op de laatste ontwikkelingen omtrend BUMA voorlopig verre zal houden van een dergelijke anschluss...
het zou goed zijn als ze weten dat er misschien meer mensen denken zoals ik.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Op zich is zo'n organisatie prima mits ze daadwerkelijk geen winstoogmerk hebben, dus niet gaan beleggen. En zolang ze wel een bedrijf zijn zouden er ook alternatieven moeten zijn,  vrije markt econonomie ofzo... Waar is NMa in dit verhaal? Het lijkt er erop dat BUMA/STEMRA een monopoly positie heeft. Waar gaat bijvoorbeeld de heffing heen op lege cd's? Ik neem aan naar enkel BUMA geregistreerde artiesten. Hoe toetsen ze uberhaupt wat voor een verdeelsleutel moet worden toegepast bij het verdelen van de heffing op lege cd's? De meest gedownloade muzikanten krijgen het meest? LOL
Ook het feit dat je niet je eigen muziek gratis mag aanbieden op internet als je bij BUMA staat ingeschreven is idioot. Een organisatie die ZONDER WINSTOOGMERK de belangen behartigt van artiesten zou zich niet met vrije keuzes van een artiest moeten bemoeien.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

da's waar, maar dat weten ze ook heus wel. ze zijn niet achterlijk. als medewerkers de moeite nemen om zich op dit forium te registeren en te reageren..

maar het is nog steeds wel zo dat de meeste muzikanten die op 1 of andere manier muziek uitgeven, wel lid zijn van b/s.
daarom moet het verzet juist van binnenuit komen denk ik. dat heeft bij dit soort clubs meer zin. als angeschlussene moeten ze jou serieus nemen, als buitenstaander kunnen ze je wegzetten als de kleine schreeuwerige minderheid.

65 (edited by Xermon 2009-10-09 09:12:40)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

S.T.E.N.T.E.C. wrote:

Er moet een organisatie komen die onafhankelijk 'ALLE ARTIESTEN / SONGWRITERS' registreert. Dit om (hopelijk) aan te tonen dat er een heleboel artiesten zijn die geen BUMA lid zijn en dat blijkt dat BUMA dus maar voor een klein deel van de artiesten/songwriters spreekt.

raoul wrote:

ik denk op zich dat het ook goed is dat ze er op gewezen worden dat zij niet voor 'de muzikant' of 'de componist' staan, maar alleen voor de 'aangesloten' muzikanten en componisten.
het mag duidelijk zijn dat ik mij met het oog op de laatste ontwikkelingen omtrend BUMA voorlopig verre zal houden van een dergelijke anschluss...
het zou goed zijn als ze weten dat er misschien meer mensen denken zoals ik.

Idd, ze zouden juist muzikanten en componisten voor zich moeten winnen, maar zo krijgen ze juist weerstand van muzikanten en componisten.
Ik vraag me af hoe de wel aangesloten muzikanten en componisten hierover denken...kan me niet voorstellen dat ze hier echt blij mee zijn...

Wie controleert de Buma eigenlijk? (aangezien het geen overheidsinstantie is, maar zich wel als zodanig voordoet...een beetje de belastingdienst uithangen...:mad:)

E-Activity 004 out now: https://clone.nl/item29652.html

E-Activism

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Ah! Gevonden..... http://www.thuiskopie.nl/nl/Wie_ontvang … elsleutels

Audio
Het audio-incasso kent de volgende verdeling:
40%: auteurs - Stemra
Nadere verdeling van het Stemra-deel: Stemra 92,5%, Lira 7,5%.
30%: uitvoerend kunstenaars - via SENA (audio)
30%: producenten - STAP

FAIL

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

da's waar, maar dat weten ze ook heus wel. ze zijn niet achterlijk. als medewerkers de moeite nemen om zich op dit forium te registeren en te reageren..

maar het is nog steeds wel zo dat de meeste muzikanten die op 1 of andere manier muziek uitgeven, wel lid zijn van b/s.
daarom moet het verzet juist van binnenuit komen denk ik. dat heeft bij dit soort clubs meer zin. als angeschlussene moeten ze jou serieus nemen, als buitenstaander kunnen ze je wegzetten als de kleine schreeuwerige minderheid.

Ik heb als buitenstaander een plan. Meer info volgt.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

da's waar, maar dat weten ze ook heus wel. ze zijn niet achterlijk. als medewerkers de moeite nemen om zich op dit forium te registeren en te reageren..

mischien moet dat ook kritisch bekeken worden door leden. kennelijk betalen de aangeslotenen voor medewerkers die het internet afspeuren naar onwelgevallige meningen om er vervolgens met non-argumenten eenmalig tegenin tegaan.
ik weet niet wat erger is: beursgokken of populistische stemmingmakerij, maar goed ik ben dan ook gelukkig niet aangesloten. maar omdat veel mensen ze wel zien als vertegenwoordiger van 'de muzikant' maak ik me wel druk om dit soort zaken.
mijn muziek staat op cheapo russische mp3 sites omdat ze daar ervan uit gaan dat ik bij BUMA ben aangesloten, ze verwijderen het pas als ik ze laat weten dat ik mijn eigen rechten beheer en kosten in rekening breng voor het publiceren van mijn muziek met als doel winstmaken.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

vroeger kon je  voor projecten van niet aangeloten 'artiesten' het thuiskopiefonds aanspreken. er moest dan wel goedkeuring komen voor een subsidie, maar het was in elk geval iets. het thuiskopiefonds bestaat in deze vorm sinds een paar jaar helaas niet meer.
voor mijn muziek wordt op diverse plaatsen ook geld afgedragen (webshops) aan BUMA en verwante organisaties. maar omdat ik niet ben aangesloten kan ik helaas fluiten naar mijn geld.
met sommige partijen zijn hierover afspraken te maken, maar vaak is het voor hen teveel gedoe en dus verdwijnt mijn geld naar marco borsato c.s.. (en wat hij er allemaal voor moois mee doet hebben we kunnen zien, TEG ftw)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

.. Ja er is ook SENA als alternatief, toch?
edt: Maar daar krijg je niets als je muziek niet op de radio/tv is uitgezonden. Internetradio telt niet mee.... Heb net gebeld.

71 (edited by TinFoilHats 2009-10-09 09:42:35)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Er zijn al kamervragen gesteld hierover.

hier

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

TinFoilHats wrote:

Er zijn al kamervragen gesteld hierover.

hier

netjes

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

een interessant stukje over het embed verhaal:
http://www.dejaap.nl/2009/10/8/buma-sla … oon-legaal

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

http://www.youtube.com/watch?v=zXgOJ4wIW6U

Non linear elements avoid the void of your voice

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

lollll