Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

doppelt LOL

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

en zo zie je maar weer:



Buma/Stemra schrapt omstreden embedtarief
Uitgegeven:     9 oktober 2009 15:57
Laatst gewijzigd:     9 oktober 2009 15:58
AMSTERDAM - Buma/Stemra gaat toch geen vergoedingen innen voor het embedden van muziekclips door particulieren op bijvoorbeeld niet-commerci

78 (edited by zip 2009-10-09 15:07:21)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

big_smile



[edit: k#tsmilies]

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

van BUMA zelf:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/OverBuma … gemoet.htm

ook hun bedrijfsvoering moeten ze kennelijk verdedigen:
'Buma/Stemra voert haar diensten op een zakelijke en effici

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

@raoul: als er bij b/s geld op jou ligt te wachten, is het toch niet slim om dan geen lid te worden? haal je er zo uit.

oh, en SENA is alleen voor uitvoerenden. bv sessiemuzikanten etc die niks kregen als werk waarop ze hadden meegespeeld, ineens een hit werd. als ons soort ''producer'' ben je ook uitvoerende trouwens en sena lidmaatschap is gratis. track ergens gedraaid= geld.

en dat er van mijn geld mensen worden betaald die het net afstruinen om voor buma te lobbyen, vind ik ook hoogst bedenkelijk. om maar te zwijgen van het financieren van brein, die er ook hoogst bedenkelijke opsporingsmethodes op na houden..

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Dat waren denk ik stressvolle dagen op de burelen van Buma.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

raoul wrote:

van BUMA zelf:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/OverBuma … gemoet.htm

ook hun bedrijfsvoering moeten ze kennelijk verdedigen:
'Buma/Stemra voert haar diensten op een zakelijke en effici

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

@raoul: als er bij b/s geld op jou ligt te wachten, is het toch niet slim om dan geen lid te worden? haal je er zo uit.

ik hoef toch niet nog een keer uit te leggen waarom het nadelig is om lid te worden?

vooruit, nog

84

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

@raoul: als er bij b/s geld op jou ligt te wachten

kan dat? dat klinkt echt heel vreemd, dat een instantie zonder dat je er om vraagt uit jouw naam geld kan incasseren en dat je dan ook nog zelf je best moet doen om het van ze te krijgen.

85 (edited by zip 2009-10-09 15:55:38)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

raoul wrote:

van BUMA zelf: (...)Buma/Stemra beschermt het muziekauteursrecht en ondersteunt het cultureel (nationaal) muziekproduct.'

lijkt me dat ze hooguit kunnen zeggen dat ze een deel van dat 'muziekproduct' ondersteunen aangezien lang niet elke artiest in NL aangesloten is (en wat doet het woordje cultureel hier eigenlijk? of is er ook een niet-cultureel muziekproduct?)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

zip wrote:
rude66 wrote:

@raoul: als er bij b/s geld op jou ligt te wachten

kan dat? dat klinkt echt heel vreemd, dat een instantie zonder dat je er om vraagt uit jouw naam geld kan incasseren en dat je dan ook nog zelf je best moet doen om het van ze te krijgen.

nou, het zit zo: bij sommige webshops wordt standaard een afdracht gedaan voor de rechten van een track.
in het buitenland wordt volgens mij niet 'real time' gecheckt of de muziek bij een aangesloten organisatie is geregistreerd. dus kun je fluiten naar dat geld als je niet bent aangesloten. dan gaat het dus naar marco borsato c.s.
hetzelfde kan gebeuren bij compilatie albums of mix cd's: er wordt een standaard afdracht gedaan per track zonder dat er een uitzondering wordt gemaakt voor niet aangesloten artiesten.

87

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

ja en het zelfde gebeurt als je moet afdragen voor een evenement/clubavond toch? dan moet je afdragen aan de buma terwijl je misschien wel helemaal geen anouk etc draait maar bijv. syncom data

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

zip wrote:

ja en het zelfde gebeurt als je moet afdragen voor een evenement/clubavond toch? dan moet je afdragen aan de buma terwijl je misschien wel helemaal geen anouk etc draait maar bijv. syncom data

juist!
bij het persen van een plaat wordt ook buma gerekend, TENZIJ je een verklaring van de rechthebbende hebt dat deze niet is aangesloten.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

raoul wrote:
zip wrote:

ja en het zelfde gebeurt als je moet afdragen voor een evenement/clubavond toch? dan moet je afdragen aan de buma terwijl je misschien wel helemaal geen anouk etc draait maar bijv. syncom data

juist!
bij het persen van een plaat wordt ook buma gerekend, TENZIJ je een verklaring van de rechthebbende hebt dat deze niet is aangesloten.

Als ik mijn projecten (games, sites, animates etc) wil backuppen op dvd betaal ik een toeslag. Waarvoor? Dat begrijp ik echt niet.

Wired magazine van paar maanden geleden btw online gevonden, extract van chris anderson, pretty interesting

http://www.wired.co.uk/wired-magazine/a … x?page=all

Non linear elements avoid the void of your voice

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Het is zo duidelijk: BUMA en consorten zijn organisaties die de belangen behartigen van hun leden, maar wel de hele maatschappij daar voor laat betalen. Enkele voorbeelden:

Thuiskopieheffing cd-r / dvd-r (niet van BUMA maar soortgelijk)
Niemand weet wat jij op je mp3speler hebt staan maar toch moet iedereen die hem koopt een heffing betalen.
Deze stichting had vorig jaar problemen met aan wie het geinde geld te geven. FAIL

Mp3 speler heffing (nog niet doorheengkomen)
Niemand weet wat jij op je mp3speler hebt staan maar toch moet iedereen die hem koopt een heffing betalen.
Weet iemand de verdeelsleutel die BUMA in gedachte  had hiervoor? Weer de meest gedownloade artiest krijgt het meest? LOL.

Heffing als je een feest geeft
Niemand weet welke muziek er te gehoren komt. Kan best rechten vrij zijn of van artiesten die geen BUMA lid zijn.
BUMA incasseert en verdeeld het over, ja over wie eigenlijk?

Wie vult aan?

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Je merkt ook bij heel dit embed verhaal van B/S dat er hoog is ingezet (naar Amerikaans voorbeeld) en dat ze volgens mij al hebben ingecalculeerd dat ze in moeten binden en het embedden er toch doorheen krijgen op wat voor manier dan ook.

War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

@S.T.E.N.T.E.C.:

het feestenverhaal klopt niet helemaal. buma heeft al minstens een jaar de mogelijkheid voor labels en artiesten om clips van hun tracks te uploaden. gecombineerd met het feit dat party organisatoren playlists of opnames naar buma kunnen sturen, is er software ontwikkeld die tracks herkent en zo automatisch de juiste playlist cq vergoedingslijst aanmaakt.
het probleem is echter dat veel dj's om wat voor reden dan ook weigeren om playlists van hun optredens te maken en veel organisatoren hun sets niet opnemen. en veel artiesten/labels niks uploaden.

dit is helaas weer een voorbeeld van iets dat in theorie goed zou moeten izjn, maar in de praktijk totaal niet werkt.

@moguh: ik denk niet dat het embedden er ooit doorheen komt. het is in gerechtelijke zin namelijk geen '' nieuwe openbaring'' van muziek, maar je linkt slechts naar iets wat al bestaat. het eerste proces dat wordt aangespannen, verliest buma.

als je hier echt over wil discussieren, kom dan naar het ADE dit jaar. b/s heeft altijd 1 of andere workshop of panel, daar kun je ze voor een volle zaal aanpakken..

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

@moguh: ik denk niet dat het embedden er ooit doorheen komt. het is in gerechtelijke zin namelijk geen '' nieuwe openbaring'' van muziek, maar je linkt slechts naar iets wat al bestaat. het eerste proces dat wordt aangespannen, verliest buma.

Dus als het niet uitmaakt dat je op je site/blog een "player" (het is iets meer dan linken, je relayed "openbare" data) hebt cre

War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

lees voer: http://webwereld.nl/nieuws/63929/vijf-m … strie.html

War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Persbericht: "Bits of Freedom: Buma-debacle nog lang niet opgelost"

Amsterdam, 9 oktober 2009 De digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom vindt het besluit van Buma/Stemra om haar regeling te herzien onvoldoende. Zij is tevreden dat Buma/Stemra naar aanleiding van de bezwaren van Bits of Freedom en talloze andere partijen, een eerste stap maakt in de goede richting. Dit is echter nog lang geen oplossing van de bezwaren die Bits of Freedom in haar brief heeft aangegeven, en de discussie hierover moet nog veel uitgebreider worden gevoerd.

Ten eerste is de vraag of voor embedden

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

raoul wrote:

dat nog buiten het feit dat ik de BUMA een uiterst schimmige organisatie vind die ik gewoon niet genoeg vertrouw om al mijn rechten aan over te dragen (want dat doe je als je lid wordt).

Dit.

--Kassen.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

dat verhaal van webwereld klopt natuurlijk helemaal. de muziekindustrie heeft het allmaal aan zichzelf te wijten dat er zoveel word gedownload zonder te betalen. als er bijtijds goeie initiatieven waren ontwikkeld voor legale downloads, had het allemaal zo'n vlucht niet genomen.
en wat ik het allerdomste vind, is dat je als industrie (waar wij met z'n allen als dj's, producers en labeleigenaren ook deel van uitmaken) je klanten tegen je in het harnas jaagt door ze als potentiele criminelen te behandelen. die rechtzaken van de RIAA in amerika doen aan imagoschade veel meer kwaad dan het geld dat ze ermee ophalen.

overigens is buma/stemra echt niet de enige auteursrechtenorganisatie die op deze manier werkt hoor.. de duitse GEMA is al jaren berucht om het laten betalen voor van alles en nog wat.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

True, maar BUMA doet toch best raar.

Rekeningen voor een radio in een wachtkamer waar geen radio staat naar mijn moeder2.0
Rekeningen voor online audio van artiesten die niet eens bij hen zitten als lo-fi preview op de site van het label dat het verkoopt.

Hoef ik niet zo nodig bij te horen.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

overigens is buma/stemra echt niet de enige auteursrechtenorganisatie die op deze manier werkt hoor.. de duitse GEMA is al jaren berucht om het laten betalen voor van alles en nog wat.

BUMA /  RIAA /  GEMA = 1 POT NAT.

Jammer, maar waar.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

@kas: typisch gevalletje van lukraak facturen sturen. gebeurt ook veel bij andere clubjes. ik weet nog goed dat ik jaren geleden ineens een nogal dwingend gestelde brief met factuur kreeg van 1 of andere nieuwe club die hetzelfde deed als b/s, maar dan over gedrukte tekst. moest ik geld betalen omdat ik vast wel een kopieerapparaat in huis zou hebben. niet betaald, nooit meer wat van gehoord..

maar het hoort inderdaad niet zo te gaan.

Posts: 76 to 100 of 132

Pages Previous 1 2 3 4 5 6 Next

You must login or register to post a reply

Robots for Robots → Random media → Dutch: Handelen BUMA onderzocht