Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

moest ik geld betalen omdat ik vast wel een kopieerapparaat in huis zou hebben.

Hahaha geniaal

102

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

haha,
valt dus nog mee eigenlijk dat de buma niet iedereen met een paar oren een factuur stuurt big_smile

103

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

het probleem is echter dat veel dj's om wat voor reden dan ook weigeren om playlists van hun optredens te maken

ben benieuwd hoeveel dj's en/of organisaties ooit gevraagd zijn naar tracklists door buma

als het al zo moeilijk is om te checken of/hoe/waar etc buma-muziek wordt gedraaid, waarom niet gewoon meteen een heffing bij het verkopen van het product

gewoon een heffing op elke 12"/mp3/cd om hem waar dan ook ten gehore te brengen, hoef je het naderhand ook niet uit te zoeken

kan een artiest zelf bepalen of en voor hoeveel hij zich laat afkopen, en als de muziek daar dan duurder door wordt moet je gewoon zorgen dat je muziek het waard is

of denk ik nu te simpel?

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

ben benieuwd hoeveel dj's en/of organisaties ooit gevraagd zijn naar tracklists door buma

Dat moet in principe gebeuren bij het feest zelf dan geeft de organisatie een papiertje van de BUMA waar je je tracklist invult (net of je dat nog weet en daar zin in hebt na 3 bier om half 3), natuurlijk vul je je dan zelf gewoon 30 x in als je slim bent ;p

Maar volgens mij gebeurd dat alleen bij mega-raves ofzoiets, ik heb zoiets nog nooit in hoeven vullen in Nederland.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

nou, na 3 bier zou dat nog wel lukken..:D

ik heb eigenlijk geen idee of daar eisen aan worden gesteld, maar ik kan me zo voorstellen dat als je als organisator aan buma moet betalen, je dan ook zoiets regelt..
ook als je op de radio wordt gedraaid krijg je trouwens geld. maar da's helemaal schimmig, vooral bij buitenlandse dingen..

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

De organisatie van clubs/kroegen e.d. is verantwoordelijk om voor de playlists te zorgen, maar de interface op de computer van Buma/Stemra werkt niet.
Bij radio wordt het door de Sena geregeld. Bij ons station betalen we een X-bedrag per jaar om alle rechten af te dragen.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

is het geen idee om gewoon 50.000 euro administratie kosten te claimen bij het inleveren van je lijstje, ze kunnen dat toch niet eisen dat je dat kosteloos doet (kost tijd immers)...Nou dan laten ze je de volgende keer wel met rust hehe.

Het zijn gewoon een stelletje geitenbreijers, aan de galg ermee...

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

nou, op zich vind ik het helemaal niet zon slecht idee dat een artiest een vergoeding krijgt als iemand anders geld verdient met zijn muziek (da's immers wat een dj doet). en nou valt dat in onze scene nog wel mee met die bedragen, maar als je ziet wat top dj's verdienen en dat vergelijkt met wat een producer krijgt voor een gemiddelde release, zit daar wel een erg groot verschil tussen...
alleen is de manier waarop dat door b/s wordt uitgevoerd dan weer zo lamlendig..

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Ik blijf het een raar iets vinden dat geld en muziek zo met elkaar verweven zijn...

Iedereeen denkt maar aan verdienen, contracten, endorsements, sponsering etc ..zal me allemaal aan me reet roesten heel die zooi.

Het hele opwaarderen van die muziekbusiness in de jaren 30 en later, heeft die schrijnende zaken veroorzaakt als die popsterren die totaal wereldvreemd met 3000 autos op een onbewoond eiland wonen. Heeft toch allemaal niets meer met muziek te maken imo.

Neem nu zon madonna, kan leuk dansen, maar zingen ? nee, en toch een van de best betaalde artisten. Het heeft allemaal niets meer met muziek te maken maar veel meer met productplacement, image, en een totaal belevings-pakket... In zon zieke omgeving zou je niet eens willen opereren danwel vertoeven...maar geld maakt iedereen korrupt natuurlijk...zucht

Ik heb geen last van die Buma want iedereen mag gewoon alles downloaden van me.. En als men dan zegt ja maar een artiest moet ook betaald worden etc...nou dan gaat ie maar gewoon werken tongue Hij hoefde van mij geen dure Jupiters te kopen hoor als ie het ook met een VA van 400 euro kan doen...:D

110 (edited by Squadra Smackos 2009-10-11 09:42:23)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Nou nou nou wat een opruiende linkse worstenstopper praat weer

Hoezo mag een artiest geen geld verdienen, muziek maken en alles wat daarbij komt kijken is toch ook (best wel hard) werken.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

precies. wat een naieve flauwekul, septic.. veel artiesten werken harder dan de gemiddelde kantoorzitter. bovendien wordt er door derden veel geld verdiend aan artiesten (labels, promotors van feesten, etc) dus is het niet meer dan normaal dat een artiest daar zijn deel van krijgt.

het heeft niks te maken met het opwaarderen van de muziekbusiness in de jaren 30, maar met de 'globalisering' en de opkomst van nieuwe technieken vanaf die tijd. daarvoor verdiende een artiest zijn geld met lokale optredens en ging het grote geld voornamelijk naar uitgeverijen en componisten via de handel in bladmuziek. vanaf begin vorige eeuw kon daadwerkelijk opgenomen muziek verspreid worden, en kennelijk was daar behoefte aan.

is hetzelfde als in je madonna voorbeeld. niemand zet jou een pistool tegen je hoofd om een madonna cd te kopen of een optreden te bezoeken. maar kennelijk hebben genoeg mensen dat er voor over zodat ze veel geld verdient. ik vind het best.
dus in jouw visie moet bv tiesto voor niks in de amsterdam arena gaan staan? enige wat dan gebeurt is dat de organisatie al het geld opstrijkt...
eigenlijk is dat niet eens links, maar super rechts..ontneem de werknemer zijn rechten en laat de grote jongens geld verdienen over de rug van de artiest. ga jij dan in je huidige baan ook werken voor 1 euro per uur of zelfs voor niks?

en stel dat morgen de organisatie van dance valley belt, dat ze helemaal fan van je zijn en jou als afsluiter op het hoofdposium willen. ga ij daar dan voor niks staan als ze 5000 euro bieden?

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Ik denk dat septic meer bedoelt dat het in de "mainstream" pop wereld al lang niet meer om de kwaliteit van de muziek gaat, maar om een product dat gemarket dient te worden. Madonna is kennelijk fantastisch in de markt te zetten. Dat staat mij eigenlijk ook tegen. Als ik hoor naar wat voor "muziek" mijn collega's luisteren....

113

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

en wat ik het allerdomste vind, is dat je als industrie (waar wij met z'n allen als dj's, producers en labeleigenaren ook deel van uitmaken) je klanten tegen je in het harnas jaagt door ze als potentiele criminelen te behandelen. die rechtzaken van de RIAA in amerika doen aan imagoschade veel meer kwaad dan het geld dat ze ermee ophalen.

dat is voor mijn idd ook de kern van de zaak. volgens mij hebben al die partijen gewoon nog steeds niet in de gaten dat ze zichzelf keer op keer meer buiten spel zetten met dit soort terror praktijken.
geen mens die ze straks nog serieus neemt als ze een keer iets verstandigs doen.
er zijn volgens mij genoeg creatieve manieren om het downloaden op een legale manier te laten bestaan en laten bijdragen aan de inkomsten van de rechthebbenden. ik ben er van overtuigd dat bijv. google daar ook best aan mee wil werken.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Nah, ja, maakt ook niet heel veel uit. Buma(etc) gaan vooral over opnames.

Je moet met je plaatje wel heel veel geluk hebben als die plaat waar je maanden aan hebt gewerkt je meer oplevert dan een uurtje freaken in een semi-legale kelder waar je een cut van de bier verkoop/ deur krijgt.

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

@kas: typisch gevalletje van lukraak facturen sturen. gebeurt ook veel bij andere clubjes. ik weet nog goed dat ik jaren geleden ineens een nogal dwingend gestelde brief met factuur kreeg van 1 of andere nieuwe club die hetzelfde deed als b/s, maar dan over gedrukte tekst. moest ik geld betalen omdat ik vast wel een kopieerapparaat in huis zou hebben. niet betaald, nooit meer wat van gehoord..

maar het hoort inderdaad niet zo te gaan.

True, het valt ook reuze mee... maar mijn ding is toch een beetje dat ik me daar niet co-verantwoordelijk voor wil voelen.

116

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

raoul wrote:

nou, het zit zo: bij sommige webshops wordt standaard een afdracht gedaan voor de rechten van een track.
in het buitenland wordt volgens mij niet 'real time' gecheckt of de muziek bij een aangesloten organisatie is geregistreerd. dus kun je fluiten naar dat geld als je niet bent aangesloten. dan gaat het dus naar marco borsato c.s.
hetzelfde kan gebeuren bij compilatie albums of mix cd's: er wordt een standaard afdracht gedaan per track zonder dat er een uitzondering wordt gemaakt voor niet aangesloten artiesten.

Dat is dus de reden dat ik zo'n hekel heb aan dat soort organisaties: er word onder jou naam geld verdient, maar om het te krijgen moet je eerst maar lid worden (en geld, je rechten en je ziel aan ze afstaan)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

je rechten sta je niet af. het is niet zo dat b/s met jou tracks kan doen wat ze willen.. ze incasseren alleen namens jou om de simpele reden dat je dat allemaal zelf niet bij kan houden. vergeet niet dat het een organisatie is die niet zozeer op kleine artiesten is geroicht, maar ook op de grote jongens. zie je tiesto al zelf bijhouden waar al z'n platen worden gedraaid of uitgezonden?

raoul, wat downloaden betreft ben ik het helemaal met je eens. maar ik vind wel dat als je er bewust voor kiest om je niet aan te sluiten, je dan ook niks kan zeggen over dat jou geld naar marco borsato gaat. (is trouwens niet zo, geld wordt in eerste instantie een paar jaar gereserveerd en dan volgens mij onder de leden verdeeld). het is een beetje als een plaat voor een label maken, vervolgens je royalties weigeren en dan het label een oplichter noemen.. big_smile

118

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

als ik een plaat uitbreng, me niet aansluit bij buma, en zij toch uit mijn naam geld innen, wie is hier dan de oplichter?

119

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

zip wrote:

als ik een plaat uitbreng, me niet aansluit bij buma, en zij toch uit mijn naam geld innen, wie is hier dan de oplichter?

Precies mijn punt dus.

@ Ruud: als ik het goed had gelezen vorige keer dan sta je in dusverre je rechten af dat als je je eigen muziek wilt uitgeven / aanbieden aan mensen je eerst toestemming moet hebben: of had ik het hier fout?

120 (edited by raoul 2009-10-13 11:15:04)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

rude66 wrote:

je rechten sta je niet af. het is niet zo dat b/s met jou tracks kan doen wat ze willen.. ze incasseren alleen namens jou om de simpele reden dat je dat allemaal zelf niet bij kan houden. vergeet niet dat het een organisatie is die niet zozeer op kleine artiesten is geroicht, maar ook op de grote jongens. zie je tiesto al zelf bijhouden waar al z'n platen worden gedraaid of uitgezonden?

niet afsaan maar overdragen, in ieder geval heb je het zelf niet meer voor het zeggen:
Op grond van artikel 2 van het Exploitatiecontract voor auteurs verlangt Buma dat een auteur zijn rechten overdraagt.
http://www.google.nl/search?q=buma+rechten+overdragen

Momenteel dragen muziekauteurs alle rechten integraal over aan Buma/Stemra die daarna als enige voor de wereldwijde exploitatie zorgt.
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Auteursr … Beheer.htm

Hiermee draagt u de exploitatie van het muziekauteursrecht over uw creaties en alles wat u in de toekomst nog maakt, over. Namens u geeft Buma/Stemra muziekgebruikers toestemming om uw muziek in het openbaar ten gehore te brengen of te verveelvoudigen.
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Muziekre … leggen.htm


rude66 wrote:

raoul, wat downloaden betreft ben ik het helemaal met je eens. maar ik vind wel dat als je er bewust voor kiest om je niet aan te sluiten, je dan ook niks kan zeggen over dat jou geld naar marco borsato gaat. (is trouwens niet zo, geld wordt in eerste instantie een paar jaar gereserveerd en dan volgens mij onder de leden verdeeld). het is een beetje als een plaat voor een label maken, vervolgens je royalties weigeren en dan het label een oplichter noemen.. big_smile

dat is dus mafia/monopolie gedrag:
als je je niet aansluit krijg je je geld niet.

121 (edited by raoul 2009-10-13 10:25:47)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

het is trouwens niet zo dat BUMA helemaal niet meedenkt, zie bijvoorbeeld hun pilot met creative commons:
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Muziekre … e+Commons/

iets meer dan een jaar geleden was dit er nog niet en werd ons geadviseerd maar geen lid te worden ivm in eigen beheer uitgeven en publicatie op eigen website, er zit dus gelukkig wel wat beweging in.

Ook dan zit je gevangen in het buma web trouwens:
Wat gebeurt er als de pilot tussen B/S en CC eindigt?
Aan het eind van de pilot vervallen de licenties. En dus mogen vanaf dat moment geen werken meer verspreid worden. De reeds doorgestuurde werken zijn niet terug te halen, maar de gebruikers hebben geen toestemming meer voor verdere verspreiding. De rechthebbende die deelnam aan de pilot is dan vrij aangesloten te blijven bij Buma/Stemra, of het lidmaatschap te be

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

ze ondersteunden toch al niet alle vormen van CC, vorgens mij was het vooral een plot om de meer vrije vormen weg te drukken.

123 (edited by Towerdog 2009-10-13 16:30:26)

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

Hieronder ligt volgens mij een deel van de oorzaak van het gedrag van de B/S club en de aversie die onder menigeen van ons bestaat.

Citaat vanaf de B/S site:
"Buma/Stemra is geen overheidsinstantie, maar is door de overheid aangewezen als de enige instantie die zich bedrijfsmatig met het collectie beheer van muziekauteursrecht mag bezighouden. Buma en Stemra zijn private instellingen opgericht en bestuurd door muziekauteurs en -uitgevers".


Men kan zich een hierdoor een arrogante houding permitteren.

Ook noemenswaardig, financiele voorwaarden voor deelneming:

Kosten van het lidmaatschap
Het eenmalige inschrijfgeld bedraagt voor:
Auteurs

"Feel the bass come down"

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

sorry, is nu ff te druk om overal op te reageren.

maar ik krijg ieder jaar een uitnodiging om naar de jaarvergadering te komen, en heb stemrecht en kan me geloof ik zelfs verkiesbaar stellen. volgens mij is het enige criterium dat je regelmatig muziek uitbrengt..

Re: Dutch: Handelen BUMA onderzocht

zip wrote:
rude66 wrote:

@raoul: als er bij b/s geld op jou ligt te wachten

kan dat? dat klinkt echt heel vreemd, dat een instantie zonder dat je er om vraagt uit jouw naam geld kan incasseren en dat je dan ook nog zelf je best moet doen om het van ze te krijgen.

geen idee of dit in Nederland kan, maar in Belgi