Topic: Kraakverbod (mostly Dutch)

To summarise; much of the government wants to ban squatting. That'd mean losing basically all the cool performance spaces in The Hague, a lot of artist workspaces/studios, our free radio, etc.


- P E R S B E R I C H T -

Krakers zetten tentenkamp op in Den Haag

Den Haag- De Tweede Kamer zal donderdag 15 oktober gaan stemmen over het
kraakverbod. Krakers hebben aangekondigd morgen een tentenkamp op te
zullen zetten op het Plein voor de Tweede Kamer. Deze actie is bedoeld om
kamerleden te wijzen op de consequenties van het kraakverbod. Het lijkt
erop alsof geen van de kamerleden die zich uit heeft gesproken voor een
kraakverbod, beseft wat de gevolgen gaan zijn van een kraakverbod.

Het kraakverbod heeft de afgelopen weken hoog op de agenda gestaan. Twee
debatten heeft de kamer al aan het initiatiefwetsvoorstel

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

rediculous proposition, good luck with the actions and protests.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Het basisrecht op woonruimte wordt dan schaamteloos aan de kant gezet.

kom toch op zeg..

het hele issue kraken zou beslist anders opgelost moeten worden dan door een simpel verbod, te meer omdat er al zo veel mensen en initiatieven zijn die er op leunen momenteel

maar dat neemt niet weg dat het niet kan blijven zoals het is, en al die pro-argumenten zijn inmiddels grijzer gedraaid dan die castro boy plaat

hoi!

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

silver wrote:

grijzer gedraaid dan die castro boy plaat

maar ook die blijft tof

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Right, so that was that.

Lots of police, rumours talked about 50-100 arrests. Not sure why so much police was deemed necessary to break up what was really a very peaceful protest.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Probably to make it look like it wasn't a peaceful protest to people watching the news, so the government can claim they are actually solving a problem this way (the problem of squatters supposedly getting more violent).

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

What does kraker mean?

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

a. a squatter
b. a smasher
c. something that tastes the way it sounds
d. all of the above

post your votes please

9 (edited by miravalles 2009-10-16 20:35:37)

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

e. a person who smokes crack

At first, I thought they were banning this squat thing because of crack. Because, from the point of view of a brazillian, an abandoned building is a place where you go to smoke crack.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Thank you for making me smile on a topic that makes me weep.

Though I know it'll all work out, my subculture won't disappear etc it makes me really really sad to see this country being fucked over by scared capitalistic controlfreak christians.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Some notes on my own experiences;
http://bottomfeeder.ca/top/?p=56

Mostly it's about how strange much of the situation really was, others are much better at general reports than I am.

Miravalles; I'm sure that happens as well but at least here in The Hague squatters are often artists of some sort, put on events that otherwise wouldn't happen, etc. For example; at the tent that IFM streamed from at the TodaysArt festival we had some installations that we build at a squat because I don't have that kind of space at home. Much of "my" little team there also consisted of squatters, quite handy that those people had a lot of experience organising events.

Distorientation; Personally I didn't see any violence used against the people who left when they were asked. Everybody needs to make his own choices but I would have prefered it if the whole thing would have stuck to a symbolic tent-camp; that would have send a much stronger message, I feel, but you can also wonder whether that would have been deemed news-worthy. Sadly the news seems to have a bit of a violence-fetish.

12 (edited by kuczera 2009-10-17 07:26:38)

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

ben tegen het kraakverbod, maar moet de regering toch een beetje gelijk geven
het is niet meer van deze tijd.. en het "romantisch" kraken tegen de leegstand
tja.... wordt tegenwoordig alleen maar gebruikt als vrijbrief om mooie panden
gratis te bewonen.. en om de boel eens flink te vernielen..

begrijp me niet verkeerd, heb zelf gekraakt en nog jaren in de scene rondgelopen.
wat ik zie bij de nieuwste generatie krakers, is dat ze alleen gratis willen wonen en geen idealen meer hebben
kom op zeg.. get a life!!

Vlam Aan

13 (edited by frigid 2010-02-14 08:02:40)

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

kuczera wrote:

ben tegen het kraakverbod, maar moet de regering toch een beetje gelijk geven
het is niet meer van deze tijd.. en het "romantisch" kraken tegen de leegstand
tja.... wordt tegenwoordig alleen maar gebruikt als vrijbrief om mooie panden
gratis te bewonen.. en om de boel eens flink te vernielen..

begrijp me niet verkeerd, heb zelf gekraakt en nog jaren in de scene rondgelopen.
wat ik zie bij de nieuwste generatie krakers, is dat ze alleen gratis willen wonen en geen idealen meer hebben
kom op zeg.. get a life!!

ik had het zelf niet beter kunnen zeggen smile

hoi!

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Kuczera; dat gebeurt vast *ook* maar zeker niet "alleen maar".

Maar goed; dat zou je dan vandalisme kunnen noemen.

16 (edited by NoiZe 2009-10-17 16:15:06)

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Waarom niet het geweld aanpakken? Uit onderzoek (door de overheid note bene) dit jaar bleek dat het milieu helemaal niet was verslechterd, alleen in Amsterdam waren enkele incidenten. Voornamelijk door buitenlandse krakers.

En waarom dan niet de leegstand zelf bestrijden? Nu wordt leegstand helemaal niet meer tegengegaan.

Gevolg, "goede" krakers komen op straat en zijn veelal de lul omdat ze nergens heen kunnen qua geld en beschikbaarheid. "slechte" krakers verharden en gaan de confrontatie aan (ik weet dat het daar echt van gaat komen).

Door leegstand krijg je een stijgende grondprijs. Als je op huizenjacht bent realiseer je je hoe schaars de grond is. Leegstand is simpelweg onacceptabel en jaagt de prijzen van grond en dus huizen ook op. Wat dus weer kopen onmogelijk/te moeilijk maakt voor velen en dus nog langere wachtlijsten op sociale woningbouw als resultaat heeft.  En sociale woningbouw wordt niet bijgebouwd want dat is niet rendabel genoeg met die grondprijzen... Gevolg, nog langere wachtlijsten.

Met dit verbod zal de leegstand toenemen en -in mindere mate- ook nog eens het aantal woningzoekenden, kortom stagnatie in de woningmarkt wordt groter.

Zonde om het kraakprincipe op te geven, een hele handige tool die de overheid ook nog eens geen geld kost.

- - -

No more festivals

Sadly this will probably mean the end of the NoiZe Electro Festivals:

Krakersdorp Zeist moet weg na kraakverbod
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/219669

Be sure to check out the first video.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Yeah, I had the feeling "squatting culture" had actually improved but that may well be because I'm a bit older now than I was and so hanging out with more mature people as well.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

toch lijkt het me stug dat ze een wet met terugwerkende kracht kunnen invoeren. En politie mag niet strafrechterlijk ontruimen is laatst besloten dus er moet op zijn minst een rechtzaak komen voordat mensen uit bestaande panden gezet gaan worden.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

daar hadden ze het over gehad tijdens de debatten en het "blabla weet niet hoe het heet"-principe was niet geldig hier.

20

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

Dat wordt druk in het asiel.

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

silver wrote:
kuczera wrote:

ben tegen het kraakverbod, maar moet de regering toch een beetje gelijk geven
het is niet meer van deze tijd.. en het "romantisch" kraken tegen de leegstand
tja.... wordt tegenwoordig alleen maar gebruikt als vrijbrief om mooie panden
gratis te bewonen.. en om de boel eens flink te vernielen..

begrijp me niet verkeerd, heb zelf gekraakt en nog jaren in de scene rondgelopen.
wat ik zie bij de nieuwste generatie krakers, is dat ze alleen gratis willen wonen en geen idealen meer hebben
kom op zeg.. get a life!!

ik had het zelf niet beter kunnen zeggen smile

jaa maar whats better then, to keep them on the street and beg you for cents everyday? Would you want to keep hundreds of houses empty?  because I find it better to have some punks in there even if they're assholes.

And for the rest there are defenitely enough initiatives of people that keep up a lot of cultural places,
that probably will have to go now - the place in zeist would be just one of many. sad

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

I don't like extra rules and laws

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

score100 wrote:
silver wrote:
kuczera wrote:

ben tegen het kraakverbod, maar moet de regering toch een beetje gelijk geven
het is niet meer van deze tijd.. en het "romantisch" kraken tegen de leegstand
tja.... wordt tegenwoordig alleen maar gebruikt als vrijbrief om mooie panden
gratis te bewonen.. en om de boel eens flink te vernielen..

begrijp me niet verkeerd, heb zelf gekraakt en nog jaren in de scene rondgelopen.
wat ik zie bij de nieuwste generatie krakers, is dat ze alleen gratis willen wonen en geen idealen meer hebben
kom op zeg.. get a life!!

ik had het zelf niet beter kunnen zeggen smile

jaa maar whats better then, to keep them on the street and beg you for cents everyday? Would you want to keep hundreds of houses empty?  because I find it better to have some punks in there even if they're assholes.

And for the rest there are defenitely enough initiatives of people that keep up a lot of cultural places,
that probably will have to go now - the place in zeist would be just one of many. sad

heh, vergelijk je nu krakers met zwervers?
geloof me veel krakers zijn van goede komaf hoor

Vlam Aan

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

baz wrote:
silver wrote:

grijzer gedraaid dan die castro boy plaat

maar ook die blijft tof

kopen?? kheb de allereerste persing waar er maar 25 van zijn.

..................................

25

Re: Kraakverbod (mostly Dutch)

il disco wrote:

kopen?? kheb de allereerste persing waar er maar 25 van zijn.

Snel je platen aan het verkopen voor je straks ook je pand uit moet? wink

Posts: 1 to 25 of 88

Pages 1 2 3 4 Next

You must login or register to post a reply

Robots for Robots → The Daily UFO → Kraakverbod (mostly Dutch)